Förra torsdagen del 1- Luxembourg & Panthéon

2011-06-13 @ 16:49:28
Herrejösses. Nu ligger jag riktigt efter på uppdateringsfronten. Detta med bloggande är ju nästan som en heltidsanställning haha.

Förra torsdagen iallafall var det helgdag och jag var då ledig. Jag och Bella hade en mysdag och gjorde lite roliga och turistiga saker.

Det var väldigt varmt den dagen, så jag passade på att ha min fina klänning jag fått av mamma som också haft den tidigare. Älskar den!

Först åkte vi in till en stor fin park som heter Luxembourg. Troligtvis den populäraste (och finaste) parken i Paris som även har ett palats i parken. Jag var iallafall där för första gången.

(ursäkta mitt finger som är med på alla bilder haha)

palatset

någon slags båttävling i dammen framför palatset

så härligt att det var massa palmer överallt. känns så semstrigt då =)

bella tajmar alltid perfekt när hon ska ta bid på mig..... hahah. jag gör alltid någon konstig min, nyser, blundar, gäspar, fixar håret eller nått sånt haha.

Efter den lilla rundturen i den vackra Luxembourg- trädgården gick vi till en närliggande bistro och åt lite.

jag beställde chevre-sallad med soltorkade tomater, karamelliserade äpplen m.m. Mycket gott.

Sedan såg jag att ALLA människor gick runt med glass så det ville jag också ha då självklart. Jag gnällde att dom hade mycket godare glass när jag var i Milano, så Bella tog mig till en italiensk glassbar haha.

den var god så jag var nöjd. (men dom jag åt i Milano är fortfarande godast.. ;) hehe)

Efter att jag ätit upp min glass gick vi till den kända kyrkan Panthéon där bland annat Voltaire med flera är begravda.

Är man medborgare i ett EU-land och är under 26 år får man gå in gratis. Dock hade varken jag eller Bella något pass eller så med oss. Jag hittade mitt europeiska sjukförsäkringskort i plånboken så det skulle gå bra att gå in med. Men Bella hade inget sådant med sig. Vi gick in och tänkte att vi försöker prova ändå. Vi charmade biljettkillen och visade bellas handelsbanken bankomatkort och sa "this is typical swedish, just look at the adress on the card, it says: Karlskrona, Sverige!" hahahaha. Han släppte iallafall in oss så det fungerade ;)

Den här manicken (vid namn pendulum) tyckte jag var intressant. Det är en guldboll som sitter på ett snöre som rör sig hela tiden fram och tillbaka inom något som nästan ser ut som en kompass. Det är Foucault Pendulum. Det var den franske fysikern Léon Foucault som satte upp denna i Panthéon, som ett experiment och för att visa (för första gången) på ett enkelt sätt för allmännheten jordens rotation. Då denna guldboll rör sig pga jordens rotation. Och på detta sätt fungerar även ett Pendulum som en klocka, då jordens rotation ger en exakt tid (där av "kompassen"). Då jag är en nörd tycker jag detta är superintressant. Googla det om ni inte fattar vad jag menar haha, för det är sjukt intressant!

Lista över de som hedras som på något sätt offrade sina liv för Frankrikes bästa under den franska revolutionen.

...varav en hette "J.Zay" hehe... föregångaren till Jay Z ? (amerikansk rappare för er som inte vet vem Jay Z är)

På undervåningen i kyrkan är själva gravutrymmet. Där är bland annat Voltaire, som jag gillar! (Dock är inte hans kvarlevor längre kvar i Panthéon)

Flera stora tavlor med namn på de som är martyrer och offrade sig under den franska revolutionen fanns även i gravutrymmet på nedervåningen.

Bild i gravutrymmet på den utsikt man ser över hela Paris ifrån taket på Panthéon.

Hela undervåningen som var gravutrymme var ju fullt med stora franska människor. Jag kände mig väldigt obildad som knappt kände igen ett enda namn. Dock ringde det en klocka när jag såg namnet "Curie", när jag läste mer om makarna Curie så tyckte jag det var intressant också =)
Pierre Curie fick tillsammans med sin hustru Marie Curie (och deras kollega) ett nobelpris. Marie Curie var därmed den första kvinnan som mottagit nobelpriset, då inom Kemi. Hon är även en av dom 2 personer i världen som mottagit 2 stycken nobelpris, i 2 olika kategorier dessutom. Marie Curie forskade mycket inom radioaktivitet och mottog även nobelpriserna inom detta område. Hon dog även pga den ständiga strålning hon utsattes för under hennes forskning. Hennes anteckningar och till och med kokböcker går än idag inte att hantera då de fortfarande är så radioaktiva. Man måste ha en speciell skyddsdräkt för att läsa dessa och de förvaras i en bly låda.

Makarna Curie's gravar.

Mini-version av Panthéon, inne i Panthéon ;)

Panthéon- Övervåningen

Efter besöket på Panthéon traskade vi vidare. Del 2 kommer snart då jag skriver om andra halvan av dagen!
PUSS//F

Kommentarer

Postat av: Åsa Lindgren

Vilka fina bilder och intressant historia ni tog del av!

Glassen såg något bisarr ut....hahhaa...

Du är sjukt snygg i den blå/vita klänningen!!

Puss på dig!

2011-06-13 @ 23:58:04

Postat av: felicia

jaa det var intressant :D

hhahah jaaa den var lite suspekt i vissa avseenden.... och detta var ändå den MINST bisarra bilden på den haha ;D

hihihi tack!! <3 pusspuss

2011-06-14 @ 10:41:56
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback